مقایسه ویژگی های رویکرد دیسیپلین محور و رویکرد سنتی در آموزش هنر
مقایسه ویژگی های رویکرد دیسیپلین محور و رویکرد سنتی در آموزش هنر
●اهداف کلی در رویکرد سنتی: پرورش خلاقیت، ابراز مافی الضمیر، انسجام فردی، تمرکز بر کودک
● اهداف کلی در رویکرد دیسیپلین محور: پرورش قوه فهم هنر، هنر به عنوان یک حوزه اساسی در یک نظام جامع آموزش و پرورش، تمرکز بر هنر به عنوان یک حوزه یا موضوع مطالعاتی
■محتوا در رویکرد سنتی: خلق اثر هنری به منظور ابراز مافی الضمیر،استفاده از گونه های مختلف مواد و روش ها
■محتوا در رویکرد دیسیپلین محور: زیبایی شناسی، نقد هنری، تاریخ هنر و تولید یا خلق هنر، استفاده از هنر متعلق به فرهنگ های مختلف در جهان و اعصار گوناگون.
●برنامه درسی در رویکرد سنتی: معلم آن را متناسب با کلاس آماده میکند، اجرای آن تابع نظم یا توالی منطقی، شفاف و از پیش تعیین شده نیست.
● برنامه درسی در رویکرد دیسیپلین محور :سند مکتوب برنامه ،تابع نظم و توالی منطقی و شفاف است و در سطح منطقه آموزشی به اجرا گذاشته می شود.
■تلقی از یادگیرندگان در رویکرد سنتی: یاد گیرندگان ذاتا خلاق هستند و تمایل به ابراز مافی الضمیر خود دارند،نیاز به محیط مناسب دارند نه آموزش، قرار گرفتن در معرض آثارهنری ظرفیت خلاقانه انها را به خطر می اندازد.
■ تلقی از یادگیرندگان در رویکرد دیسیپلین محور: یادگیرندگان طلبه هنر هستند، برای پرورش قوه درک و فهم هنر نیاز به آموزش دارند ،قرارگرفتن در معرض آثار هنری بزرگسالان موجب پرورش ظرفیت خلاق دانش آموزان می شود.
● خلاقیت در رویکرد سنتی: ذاتی و فطری است در صورت دادن فرصت و تشویق به صورت طبیعی رشد می کند و کند شدن یا توقف رشد به دلیل مداخله بزرگسالان است.
●خلاقیت در رویکرد دیسیپلین محور:خلاقیت یک رفتارغیرمتعارف است که با فهم اثار متعارف هنری حاصل می شود و ابراز مافی الضمیر ازاد و هدایت نشده دانش اموزان الزما خلاقیت نیست.
■اجرا در رویکرد سنتی: میتواند در مقیاس یک کلاس درس باشد.
■ اجرا در رویکرد دیسیپلین محور: مستلزم مشارکت در سطح منطقه آموزشی است.
●ارزشیابی در رویکرد سنتی: بر مبنای رشد کودک و فرآیند تولید اثر هنری انجام می شود،ارزشیابی از پیشرفت یا دستاورد های دانش اموزان واجد اهمیت نیست.
●ارزشیابی در رویکرد دیسیپلین محور: تمرکز و
تاکید بر یادگیری است و برای حصول اطمینان از پیشرفت دانش آموزان و اثربخشی برنامه ضروری است
دیدگاهتان را بنویسید