چگونه میتوانیم مهارتهای نوشتن دانش آموزان(املا در دبستان)را تقویت کنیم؟
بهبود مهارتهاي نوشتن(املا در دبستان)
املا در لغت به معني پر كردن، بر سر جمع گفتن، تقرير
كردن مطلبي تا ديگري آن را بنويسد، است.
۱)املا به صورت گروهي : به اين شكل كه بچهها را به گروههاي 5 يا 6 نفره
تقسيم ميكنيم و در هر گروه، هر خط را يك نفر از گروه مينويسد و در انتها
نمره گروهي ميدهيم و آن امال در پوشه كار گروه ها قرار ميگيرد.
۲)هر گروه يك متن املا با كمك تمام اعضاي گروه خود مينويسد و ما املا
همه گروه ها را جمع اوري كرده و ميخوانيم و سپس يا بهترين متن ديكته را به کل کلاس ميگوييم و يا از هر گروه يك پاراگراف انتخاب كرده و ديكته تلفيقي
تهيه كرده و به كل کلاس ديكته ميگوييم.
۳)بچه ها را گروهبندي ميكنيم و سپس هر گروه متن ديكته اي را مينويسد و
براي گروه ديگر ميخواند تا آن گروه بنويسند. ديكته گروه به گروه نام ديگر اين
ديكته است.
۴)در روش ديگر، باز بچه ها به گروههاي 5 يا 6 نفره تقسيم ميشوند. 10 كلمه
مهم از درس انتخاب ميكنيم و از بچه ها در گروه ها ميخواهيم كه هر كدام
جمله اي را در ارتباط با درس بنويسند و از كلمات مهم مورد نظر استفاده كنند
و هر گروه جملات خود را كنار هم گذاشته و يك متن كوتاه و زيبا بسازد.
۵)مواقعي كه شاگردي ضعيف است و در املا پيشرفت چنداني ندارد، ميتوان
در هنگام ديكته دانش آموز ضعيف را كنار دانش آموز قوي نشاند تا بعضي از لغات
را كه برايش مشكل است با مشورت بنويسد. در نتيجه دانش آموز ضعيف هم
آن لغت را به خوبي به ذهن ميسپارد.
۶)در هنگام تصحيح كردن املا معلم صحيح لغات را نمينويسد و دانش آموزان
خودشان درست لغات را از كتاب پيدا ميكنند و بعد ما به آن املا نمره ميدهيم.
يعني، ابتدا دور كلمات اشتباه خط ميكشيم و صحيح آن را بچه ها مينويسند و
ما به صحيح نوشتن آنها نمره ميدهيم.
۷)روش ديگر اين است كه معلم بهتر است متن ديكته را قبل از املا براي بچه ها
بخواند ولي بچه ها چيزي ننويسند و تنها گوش دهند.
8 )بعد از املا هم بايد متن مجدداً خوانده شود يعني در هر املا كل متن بايد
سه بار خوانده شود.
۹)روش ديگر املا ميتواند چنين باشد كه شاگرد پشت سري كلمات را روي
پشت فرد جلويي بنويسد و شاگرد جلويي از حركت انگشتي فرد عقبي
بتواند لغات را بفهمد و بنويسد كه اين يك نوع بازي و املا است.
۱۰)میتوان املایی را به صورت پلي كپي بدون نقطه، بدون تشديد و يا به صورت
لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جاي مناسب نقطه بگذارند و يا تشديد
قرار دهند يا لغات ناقص را كامل كنند.
۱۱)میتوان ديكته را به صورت لغات صحيح و غلط در كنار هم قرار داد تا بچهها
كلمه غلط را خط بزنند.
۱۲)املا تقويت حافظه: بدين صورت كه معلم متني را روي تخته مينويسد
و سپس متن را براي دانش آموزان ميخواند و سپس روي نوشته هايش روي تخته
پرده ميكشد و بچه ها بايد هر آنچه از متن فهميده اند را بنويسند. سپس معلم
پرده را از تخته برميدارد و بچه ها متن خود را با متن تخته مقايسه ميكنند و
به خود امتياز بدهند.
۱۳)روش ديگر در تصحيح املا اين است كه دانش آموزان با اشتباهات خود
جمله بسازند و يا ديكته به صورت جمله سازي از لغات مهم درس باشد.
۱۴)دانش اموزان از اشتباهات خود در املا كلمات هم خانواده، متضاد و يا هم
معنا بنويسند.
۱۵)دانش اموزان ميتوانند به والدين خود ديكته بگويند و والدين در املا خود
چند كلمه را اشتباه بنويسند تا بچه ها آنها را تصحيح كنند و به پدر و مادر خود
نمره دهند.
دیدگاهتان را بنویسید