نظریه فروید در مورد خودآگاهی و ساختار شخصیت چه بود؟؟
نظریه فروید
زیگموند فروید در اولین مطالعات خود سه حالت از خود آگاهی را معرفی کرد.
▪︎خودآگاهی
بخشی از ذهن است که از افکار و اعمال خود آگاه می باشد و در این قسمت تمامی جریانات تفکر هوشیارانه صورت می پذیرد. به عنوان مثال، اگر شخصی یک لیوان آب بنوشد، این جریان تفکر از تشنگی تا نوشیدن آب، هوشیارانه انجام می شود.
▪︎نیمه آگاهی
منطقه ای در بین خودآگاه و ناخودآگاه می باشد که به هنگام نیاز اطلاعات آن به یاد آورده می شود.
▪︎ناخودآگاهی
فروید ذهن را به کوه یخی تشبیه کرد که بخش خودآگاه قله ی کوچکی از یخ است که سر از آب بیرون آورده و بخش اعظم یا همان ناخودآگاه در زیر آب یا همان بعد روان آدمی قرار دارد.
■ساختار شخصیت نظریه فروید
▪︎نهاد یا او (id)
نهاد ساختار قدرتمند شخصیت است و مستقیما با ارضای نیازهای بدن ارتباط دارد. نهاد بر اصل لذت عمل می کند.همچنین برای ارضای فوری نیازها تلاش می کند. می توانیم آن را به نوزادی تشبیه کنیم که وقتی نیازهایش برآورده نمی شودگریه می کند.
▪︎ایگو یا من (Ego)
ایگو ساختاری از سازوکار شخصیت است که شامل عملکردهای دفاعی، دریافتی، ادراکی و اجرایی میشود. خودآگاهی در ایگو جای دارد در حالی که تمام فعالیتهای ایگو خودآگاه نیستند. در ابتدا فروید از لفظ ایگو برای اینکه احساس خودیت را نشان دهد استفاده میکرد ولی بعداً آن را تغییر دارد تا به معنای طیفی از فعالیتهای روانی از جمله قضاوت، تحمل کردن، سنجیدن با واقعیت، کنترل کردن، برنامهریزی، دفاع، فرآوری اطلاعات، کارکرد عقلانی و حافظه شود. ایگو تشخیص میدهد چه چیزی واقعیت دارد. ایگو به ما کمک میکند که به افکارمان انسجام بدهیم و معنای آنها را و جهان اطرافمان را درک کنیم.
▪︎فرامن (Super ego)
این جنبه اخلاقی شخصیت در ۵ یا ۶ سالگی آموخته می شود و در آغاز از مقررات رفتار که والدین ما تعیین کرده اند تشکیل می شود. کودکان از طریق تحسین، تنبیه و سرمشق یاد می گیرند والدین آنها چه رفتارهایی را خوب یا بد می دانند. رفتارهایی که به خاطر آنها تنبیه می شوند، وجدان یا یک قسمت از فرامن را تشکیل می دهند.
وجود فراخود در انسانها باعث میشود که انسان گناهکار، خود را سرزنش کند.
■معرفی رشد روانی – جنسی از دیدگاه فروید
فروید نظریه ی رشد روانی جنسی خود را مطرح ساخت و 5 مرحله برای آن در نظر گرفت.
۱) مرحله ی دهانی فروید
در این مرحله میل جنسی کودک با لذت حسی مکیدن پستان مادر همراه می شود، این حس لذت برگرفته از عشق مادرانه است.
۲) مرحله ی مقعدی فروید
دومین مرحله از مراحل رشد روانی جنسی فروید، مرحله ی مقعدی می باشد که این مرحله در سنین 2 تا 3 سالگی است.
در این مرحله کودک متوجه می شود که با نگهداری مدفوع می تواند به والدین تسلط پیدا کند و با دفع نا به جای ان مادرش را اذیت کند.
۳)مرحله آلتی فروید
این مرحله سومین مرحله ی رشد روانی جنسی می باشد که در سنین 4 تا 5 سالگی رخ می دهد.
کودک در این مرحله از لمس کردن بدن و نواحی تناسلی خود احساس لذت می کند. در این مرحله کودکان متوجه فرق های بین جنس دختر و جنس پسر میشوند.
۴)مرحله ی نهفتگی
این دوره از 5 سالگی تا موقع بلوغ ادامه دارد که غریزه ی جنسی کودک به حالت خفته تبدیل می شود.
۵)مرحله ی تناسلی
این دوره از بلوغ تا بزرگسالی ادامه دارد که شخص می تواند طبق قوانین جامعه ی خود میل جنسی خود را بروز دهد.
دیدگاهتان را بنویسید