آموزش کلاس اول
آموزش کلاس اول
هرگز نباید از دانش آموزان کلاس اول که در مرحله درک مفهومی حروف الفبا هستند انتظار داشت که شکل حروف و کلمات را به زیبایی تقلید کنند.
نباید در کلاس اول با دادن سرمشق خوشنویسی ملاک های زیبایی شناختی حروف را به کودک نو نویس تفهیم و یا اجبار کرد.در این دوران مربی باید فقط سرمشق خوانانویسی بدهد.برای گام اول همین اندازه که دانش آموز کلاس اول بتواند حروف را از هم تمیز دهد و آنها را به سادگی بنویسد و بخواند کافی است.
آنچه در پایان این دوره برای ما اهمیت دارد این موارد هستند:
۱)حرف خوانی:کودک باید بتواند با دیدن هر حرف آنرا جداگانه شناسایی کند و صدای آنرا بر زبان بیاورد.
۲)حرف نگاری:او باید قادر باشد با شنیدن صدای هر حرف شکل الفبایی آن صدا را بنویسد.
۳)ساده نویسی:باید از آموزش اصول قراردادی خوشنویسی و قواعد زیبایی شناختی به کودک خودداری نمود لذا شکل حروف باید در ساده ترین فرم ممکن خالی از هرگونه آداب و آرایش و به دور از هر پیچ و تاب و ظرافتی آنطور که تنها صدای مورد نظر باشد به وی آموخته شود.
۴)یکباره نویسی:بدین معنا که کودک در بیشتر موارد بتواند حروف و کلمات را بدون اشتباه بنویسد به طوریکه نیازی به پاک کردن و نوشتن دوباره نباشد.
۵)تمیزنویسی:صفحه مشق کودک در مجموع باید پاکیزه باشد و در آن آثار پاک کردن با پاک کن کمتر دیده شود.
۶)برخط نویسی:بسیار مهم است که محل قرار گرفتن حروف و کلمات نسبت به خط زمینه از ابتدا به کودک آموزش داده شود تا نوشته از نظم و دقت برخوردار گردد.
۷)یکسان نویسی:کودک اگر بخواهد یک حرف یا کلمه را چندین بار بنویسد باید بتواند آن حروف و کلمات را تقریبا به یک اندازه و یک شکل بنویسد بطوریکه بزرگ و کوچک نشوند و از لحاظ شکل ظاهری تفاوت زیادی با هم نداشته باشد.
۸)به اندازه نویسی:به این معنا که کودک باید بتواند حروف و کلمات را به اندازه مناسب و متناسب با نوک مداد بنویسد به عبارت دیگر حروف و کلمات بسیار کوچکتر یا بسیار بزرگتر از اندازه استاندارد نباشند.
۹)با فاصله نویسی:باید به کودک آموزش دهیم که در هنگام نوشتن جمله یا جمله سایه حروف و کلمات پشت سر هم آنها را با فاصله کوچکی از هم جدا نماید و یا در صورتی که فقط کلمات را تکرار میکند بین کلمات از خط فاصله استفاده کند این اقدام نتیجه بسیار مطلوبی در اسان خوانی کلمات در جمله خواهد داشت.
۱۰)با حوصله نویسی:تامل در حروف و کلمات و صرف وقت به منظور تثبیت شکل حروف و کلمات در حافظه کودک و موفقیت او برای نگارش صحیح آنها بسیار الزامی است لذا باید به کودک تفهیم نمود که در هنگام نوشتن مشق از هرگونه تندنویسی یا عجله نویسی پرهیز نماید.
دیدگاهتان را بنویسید