مهارت های ارتباطی
■ مهارت های ارتباطی به معنی توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به شیوه مناسب و موثر است که باعث بهتر شدن ارتباطات بین افراد می شود و نتیجه ی آن می تواند رضایت از زندگی را در افراد بیشتر کند.
■ ما دائما در حال ارتباط برقرار کردن با دیگران هستیم. اشارات غیر کلامی ما بیشتر از آنچه خیال میکنیم احساسات ما را آشکار میکنند. نحوهی برقراری ارتباط چشمی با دیگران، نوع دست دادن همه جزئی از ارتباط هستند.
■ برای همهی ما این اتفاق رخ داده است که وقتی شخص دیگری حرف میزند، حواسمان پرت شده است.تکرار چند کلمه اخر طرف مقابل به او میفهماند که ما توجه کافی به حرف هایش کردیم.
■ هنگامی که کسی با شما حرف میزند ادب حکم میکند که وسایل الکترونیکی مانند لب تاپ و موبایل را کنار بگذاریم و تمام حواسمان را به حرف های طرف مقابل بدهیم.
■ همواره تلاش کنید در صحبت کردن با افراد دیدگاه ان فرد را نیز مدنظر داشته باشید.مثلا نحوه صحبت کردن ما با مدیرمان با فرزندمان یکی نیست.
■ یک مخفف برای واژهی «BRIEF» به معنای «مختصر» در زبان انگلیسی وجود دارد که از سرنامهای کلمات زیر تشکیل شده است:
Background: زمینهچینی
Reason: دلیل
Information: اطلاعات
End: پایان
Follow-up: پیگیری
این مخفف به شما کمک میکند که در هنگام نوشتن یا صحبت کردن همه چیز را بیان کنید و در عین حال، مختصر و موجز باشید. این سیاست خوبی برای ارتباطات کلامی و نوشتاری است.
■ وقتی با یک فردی صحبت میکنیم در عین حال موبایلمان هم زنگ میخورد ادب و احترام ان است که جواب موبایل را ندهیم و همه حواسمان را معطوف به طرف مقابل کنیم.
■ یادداشتهایی را در حالی که با شخص دیگری صحبت میکنید یا زمانی که در جلسه هستید بنویسید تا حین صحبت از آنها استفاده کنید و تنها به حافظه خود تکیه نکنید.
■ همیشه قبل از انکه صحبت کنید تامل و درنگ کنید و هر انچه به زبانتان می اید نگویید.این عادت به شما این امکان را میدهد که از صحبتی نکنید که بعد از آن پشیمان شوید.
مزیت مکث کردن این است که، میتوانید بهتر گوش بدید و حرف طرف مقابل در ذهن شما جا خواهد گرفت و واضحتر میفهمید که طرف مقابل چه چیزی گفته است. همچنین با مکث کردن، فردی متشخص و خوش صحبت، جلوه میکنید.
■ هرگز چیزی را که طرف مقابل گفته است را تفسیر نکنید. به جای آن هرجا که شک داشتید از طرف مقابل بپرسید. منظور شما چیست؟
■ بعد از انکه سر خود را تکان دادید و طرف متوجه شد که شما حرف هایش را شنیدید بهتر است حرف های طرف مقابل را با زبان خودتان بازگو کنید که محل شکی باقی نماند.گوش دادن موثر باعث میشود دیگران جذب شما بشوند.
■برای تقویت مهارت های ارتباطی از سوال پرسیدن نترسید و خجالت نکشید.پرسیدن سوال باعث تقویت اعتماد به نفس میشود.
■ همدلی با افراد مختلف میتواند یکی از تمرین های مهم در تقویت مهارت های ارتباطی باشد.
■ ساده گویی (دوری از کلمات سخت و تخصصی)میتواند یکی از مهمترین گامها برای بهبود مهارت های ارتباطی باشد.
■ اگر نحوه استفاده درست از زبان بدن را بدانید میتوانید تاثیرگذاری کلامتان را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.برای این کار جلوی اینه تمرین کنید.
■ یکی از مهارتهای ارتباطی که در نظر مخاطب بسیار جذاب است تسلط شما روی صحبتهایی است که میکنید.پس اگر ملاقات یا سخنرانی دارید از قبل نکاتی را که میخواهید درباره اش صحبت کنید یادداشت کنید.
■ سعی کنید همیشه خودتان را هم سطح شنونده بدانید و نگاه از بالا به پایین نداشته باشید.
■یکی دیگر از گام های موثر در تقویت مهارت های ارتباطی این است که بتوانید تجربیات خود را در زمینه های مختلف به اشتراک بگذارید.
■ لبخند زدن در شروع صحبت باعث می شود که دیگران راحت تر با ما ارتباط برقرار کنند.
■ خیلی از واژه ها و اصوات تکراری در صحبتتان استفاده نکنید.
■مودب بودن و احترام گذاشتن اساس یک ارتباط خوب است.
دیدگاهتان را بنویسید