نظریه بندورا و کلبرگ
■شرح نظریه:
بندورا عقیده دارد یادگیرنده باید علاوه بر توجه و علاقه توانایی تقلید و الگوبرداری داشته باشد. در یادگیری اجتماعی وقتی کودک مشاهده و تقلید میکند بطور ناخودآگاه در بسیاری از افراد به صورت مثبت و منفی انجام میشود.
■مشهورترین آزمایش بندورا
مطالعه عروسک بوبو بود. در این آزمایش او فیلمی تهیه کرد که در آن یک مدل در حال کتک زدن عروسک بود.
سپس این فیلم برای گروهی از کودکان گذاشته شد. پس از آن به بچه ها اجازه دادند در اتاقی بازی کنند که دارای عروسک بوبو بود. کسانی که فیلم را نگاه کرده بودند عروسک را کتک میزدند.مطالعه عروسک بوبو مهم بود زیرا قبل ان اعتقاد داشتند همه رفتارها با تقویت شکل میگیرد.
■سه نکته حائز اهمیت در نظریه بندورا
▪︎انسان ها از طریق مشاهده یاد می گیرند
در نظریه بندورا سه نوع یادگیری مشاهده ای وجود دارد:
۱)مدل زنده که فرد رفتار را به طور مستقیم و از نزدیک مشاهده می کند.
۲)مدل کلامی که رفتار توضیح و شرح داده می شود بدون آن که به طور عملی انجام شود.
۳)مدل سمبلیک که فردی واقعی یا خیالی رفتاری را در کتاب، فیلم یا برنامه ها تلوزیونی انجام می دهد.
▪︎فرایندهای ذهنی در یادگیری اهمیت دارند
در نظریه بندورا گفته می شود که تنها مشاهده رفتار دیگران برای یادگیری کافی نیست بلکه فرایندهای ذهنی و انگیزشی نقش مهمی در تعیین این یادگیری دارند.
▪︎یادگیری لزوما باعث تغییر در رفتار نمی شود.
رفتارگراها اعتقادشان این است که یادگیری موجب تغییرات پایدار در رفتار می شود اما نظریه بندورا نشان داد که افراد می توانند بدون نشان دادن رفتار جدید اطلاعات تازه یاد بگیرند.
■در نظریه بندورا یادگیری مشاهده ای چگونه ایجاد میشود؟
۱)توجه: اولین قدم برای یادگیری مشاهده ای توجه است.
۲)نگه داری: توانایی ذخیره اطلاعات یادگرفته شده بخش مهمی از فرایند یادگیری است.
۳)بازتولید:در مرحله بعد باید رفتار یادگرفته شده را انجام دهید..
۴)انگیزش: هر انسانی باید برای تقلید رفتار انگیزه داشته باشد.
■مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
سطح ۱) اخلاق پیش قرار دادی
مرحله اول: توجه به تنبیه و فرمانبرداری. کودک برای جلوگیری از تنبیه خوب عمل میکند.
مرحله دوم:فردگرایی و مبادله. کودکان تشخیص میدهند که افراد مختلف دیدگاههای مختلفی دارند.
سطح ۲) اخلاق قرار دادی
مرحله سوم:روابط بین فردی خوب. کودک برای اینکه در نگاه دیگران خوب دیده شود کارهای درست انجام میدهد.
مرحله چهارم: حفظ نظم اجتماعی. کودک عقاید خود را با قوانین منطبق میسازد.
سطح ۳)اخلاق ما فوق قراردادی
مرحله پنجم:قرارداد اجتماعی و حقوق فردی. کودک به این موضوع واقف است که وجود قوانین به نفع اکثریت میباشد.
مرحله ششم:اصول فراگیر یا همگانی.
کودک در این مرحله فراتر از قوانین و مجازات و پاداش و حقوق فردی و اجتماعی بر مبنای وجدان انسانی اش عمل می کند.
دیدگاهتان را بنویسید