تاثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوزبانه ابتدایی
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزشوپرورش پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی و
سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوزبانه )آذریزبان(، پرداختهاست. هدف از پژوهش،
مقایسه پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوزبانه دختر و پسر پایه اول
ابتدایی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند، با دانشآموزانی بودهاست که این دوره را
نگذراندهاند. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسهای بودهاست. جامعه آماری شامل
دانشآموزان دوزبانه پایه اول شهرستان خدابنده بوده که از بین آنان 021 نفر )01 دختر
و01 پسر( بهصورت خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخابشدند )در هر گروه 01
نفر پیشدبستانرفته و01 نفر پیشدبستاننرفته(، دادههای حاصل با استفاده از
شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیلشدند. نتایج حاصل از پژوهش نشاندادند که
بین دانشآموزان دوزبانه پایه اول شرکتکننده در آموزشهای پیشدبستانی با
دانشآموزان فاقد این تجربه، در متغیرهای »پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی«،
تفاوت معنادار وجوددارد. دانشآموزان پسر دوزبانه پایه اول پیشدبستانرفته، نسبتبه
دختران، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی بیشتر و باالتری دارند. تفاوت میانگین
نمرات پیشرفت تحصیلی درس فارسی نسبتبه سایر دروس، معنادارتر است و این امر
ناشی از ارتباط بین فهم زبان و درک مطلب با فهم دروس و پیشرفت سواد خواندن و
درنتیجه، تأثیر دوره پیشدبستانی بر مهارتهای زبانآموزی است.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید