پردازش ذهنی در کودکان دوزبانه و تکزبانه
دربارة تأثیر دوزبانگی د ً ر عملکردهاي ذهنی و خصوصا هوش، به دو دیدگاه متقابل
میتوان اشاره کرد: دیدگاه مبتنیبر دوزبانگی افزایشی و دیدگاه مبتنیبـر دوزبـانگی
کاهشی. پژوهش حاضر افراد تکزبانه و دوزبانه را از نظر فرایندهاي ذهنی، بهویـژه
هوش، مقایسه میکند. این پژوهش بر مبناي «فرضیۀ صفر»ي است که نبود تفـاوت
معنادار را در عملکرد ذهنی کودکان دوزبانه و تکزبانه مطرح مـی کنـد . بـه منظـور
تأیید یا رد فرضیۀ کنونی، 25 کودك دبستانی در محدودة سنی هشت تا ده سال بـه
آزمون وکسلر پاسخ دادند که به همین منظور طراحی شـده اسـت . جهـت مقایسـ ۀ
عملکرد دو گروه در این بررسی، آزمون تـی از دو نمونـ ۀ مسـتقل گرفتـه شـد کـه
حاکی از نبود تفاوت معنادار بین دو گروه بود. با توجه به نتایج این بررسی، بـه نظـر
میرسد که افراد تکزبانه و دوزبانه از نظر عملکرد ذهنی و بهویـژه هـوش تفـاوت
معناداري نداشته باشند.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید